Skip to main content

Minimalizm

Wyciszenie

Harmonia

Chciałem zaproponować wnętrze sakralne bez zbędnego przepychu i religijnej cepeliady - modlitwa i kontemplacja w atmosferze ascezy, powściągliwości i harmonii, a nie w otoczeniu zbyt dużej ilości złotych dodatków i ornamentyki - opowiada Jan Sikora, projektant wnętrza kościoła w Gdańsku Suchaninie.

Architekt wnętrz: dr hab. Jan Sikora, prof. ASP - Sikora Wnętrza,
Architektura i konstrukcja: dr inż. arch. Jacek Sokołowski

 

Image
Michał Stankiewicz

Parafia św. Teresy od Dzięciątka Jezus w Gdańsku jest bardzo młoda. Powstała raptem w 2002 roku. Początkowo wierni gromadzili się w powstałej w tym samym roku kaplicy. Jednocześnie rozpoczęto wieloletnie przygotowania do budowy kościoła wg projektu architekta dr Jacka Sokołowskiego, którą udało się rozpocząć ostatecznie w 2010 roku. Budowa świątyni zakończyła się sześć lat później. Projekt wnętrza powierzono dr hab. Janowi Sikorze, profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

- Na etapie projektowania kierowałem się ideą „Bożego domu”, tzn. miejsca, które ma ułatwiać spotkanie w dwóch wymiarach, tj. w wymiarze wertykalnym, indywidualnym - człowieka z Bogiem oraz horyzontalnym, wspólnotowym - człowieka z człowiekiem - wyjaśnia Jan Sikora. - Chciałem, aby to wnętrze było miejscem wyciszenia i harmonii, ale zarazem, aby było ono więziotwórcze, a więc zaprojektowane w zgodzie z wytycznymi II Soboru Watykańskiego dotyczącymi stylistyki wnętrz sakralnych.    

Architekt swój cel zamierzał osiągnąć przez nastrój wyciszenia uzyskany poprzez minimalizm form geometrycznych o zawężonej gamie kolorystycznej.

- To oznaczało ascetyczną formę ołtarza, pionowe mobilne ekrany, wyraźną więźbę dachową, prostą w formie barierkę. Z kolei poprzez zastosowanie drewna o ciepłej barwie oraz bieli cynkowej i zerwanie z bogatą ornamentyką chciałem wykreować nastrój przytulnego domu, spójnego z ideą ubogiego kościoła lansowanego przez papieża Franciszka - wyjaśnia projektant.

Obraz wnętrza kościoła dopełnia wyciszenie naw bocznych. Jest to uzyskane poprzez zastosowanie na ścianach betonu o kształtach i kolorytach nawiązujących do grot, w których spotykali się pierwsi chrześcijanie, jak również przez zaprojektowanie oświetlenia punktowego o ascetycznej formie opraw i kilka scen świetlnych, których celem jest budowanie nastroju kontemplacji.

Centralnym elementem we wnętrzu kościoła jest ołtarz - prosty w formie, ale bogaty w symbolikę. Nowatorskim rozwiązaniem jest jego kolorystyka i zastosowanie elementów o zmiennej barwie. Elementy w prezbiterium, wykonane są z prostych i naturalnych materiałów, a kolorystyka detali - opraw oświetleniowych oraz stolarki - w kolorze zbliżonym do koloru czarnego, co stanowi „punctus contra punctum” ciepłych i przytulnych elementów wnętrza. Przestrzeń bocznych części prezbiterium domykają drewniane i mobilne konstrukcje umożliwiające zmianę planu funkcjonalnego kościoła.

Czy wiara lub jej brak ma znaczenie przy projektowaniu kościoła?

- Wiara ma znaczenie, ponieważ pozwala zrozumieć szerzej potrzeby wiernych ale także uwzględnia sferę sakrum, która jest kluczowa w kościele - wyjaśnia Jan Sikora. - Dużą pomocą są tu studia nad historia sztuki, gdzie przez wiele wieków style architektoniczne były ściśle związane z powstawaniem budynków sakralnych.

Pracownia Sikora Wnętrza Architektura pracuje obecnie nad blisko 30 obiektami i wnętrzami, z czego dwa to kościoły.

Image
foto:
Tom Kurek
Image
foto:
Tom Kurek
Image
foto:
Tom Kurek
Image
foto:
Tom Kurek